Nykyinen jätekuljetusmalli: Kuuden miljoonan euron puhallus
Päijät-Hämeen jätelautakunta teki mielestäni lainvastaisen päätöksen tammikuussa. Lautakunta päätyi virkamiesten selvityksestä huolimatta kuljetuksien järjestämisessä nykyisen Kiinteistönhaltijan järjestämän mallin jatkamiseen. Selvityksen mukaan malli ei täyttänyt kaikkia lain edellytyksiä. Tasapuolisuus, kohtuullisuus, syrjimättömyys eivät täyty nykyisessä mallissa. Nykymallin puolustajat käyttivät perusteluissaan muun muassa sanontaa, että “meillä kaikilla on omat taustaryhmämme”. Mielestäni kunnallisessa päätöksenteossa on vain yksi taustaryhmä: kuntalainen. Kuntalaisen edun puolustaminen olisi kaiken lisäksi ollut helppoa, laki lähtee kunnan järjestämän mallin puolesta. Laskelmien mukaan keskitettyyn järjestelmään siirtyminen säästäisi kuntalaisten maksuissa kuusi miljoona euroa vuodessa. Minulle tulleet kuntalaisten yhteydenotot ovat myös olleet kunnan järjestämän kuljetuksen puolesta.
“Eikö ihmiset osaa kilpailuttaa?”
Ei tarvitse osata. Laki lähtee siitä, että ihmisille on tarjottava tasapuoliset palvelut ja tasapuolisuuteen kuuluu myös sama hinta samasta palvelusta. Nykyisessä tilanteessa samalla kadulla hinnoissa saattaa samasta palvelusta olla jopa kolminkertainen ero. Tunnen paljon paljon ay-väkeä ja myös kuljetustehtävissä olevia työntekijöitä. Heidän viestinsä oli päinvastainen kuin kuntalaisten yleensä eli nykyisen järjestelmän puolesta. Heillä on huoli työpaikoistaan ja mahdollisesta tulevaisuudesta “pätkätyöläisenä”. Tätä kauhukuvaa toki nykyisessä järjestelmässä markkinoita hallitsevat yhtiöt mielellään korostavat. Kunnissa, joissa on käytössä kunnan järjestämä jätteenkuljetus, sopimuskauden pituus on yleensä seitsemän vuotta. Itse olisin valmis kunnan järjestämään malliin siirryttäessä pyrkimään mieluummin 10-vuoden sopimuksiin. En myöskään näkisi tätä pätkätyötulevaisuutta todennäköisenä, koska jos yhtiö hoitaa tonttinsa moitteettomasti niin todennäköisesti seuraavalla kilpailutuskaudella ei ole mitään syytä vaihtaa toimijaa. Nykymallissahan ei kilpailua käytännössä ole, vaan Päijät-Hämeessä markkinoita hallitsee kaksi yhtiötä. Kilpailutus mahdollistaa pienempien toimijoiden mukaan tulon, jos alueet jaetaan niin että myös yhden auton yrityksellä on mahdollisuus tarjota palveluitaan joillain alueilla.
HEIKKI MOILANEN
Kirjoittaja on Päijät-Hämeen
jätelautakunnan jäsen

